XX. mendeko Euskararen Corpus estatistikoa

Testuingurua

. Beraz, irakurleria ezagutzeak ez du asko laguntzen, obra baten juzgatzerakoan eta esplikatzerakoan.

Baina soziologiak agian erakuts litzake arte kreatzailearen kondizionamendu sikologikoak eta soziologikoak, eta bereziki interesgarri izango litzake hori.

Esaterako, nolatan Mozart hiru urterekin kreatzaile bizkorra zen; Haydn laurekin; Mendedlssohn bostekin; Raffael zortzirekin; Giotto ta Van Dyck hamarrekin; Schubert, Haendel eta Weber hamabirekin, etc.

Arte kreatzailea kondizionaturik bait dago, seaskatik hil-kutxara arte.

Ch. Lalok uste duenez, artearen esplikazio sikologikoak soziologian oinarritu beharko du.

Nolanahi ere, soziologiak eta sikologiak elkarrekin eskuz-esku ibili beharko dute (eta, beraz, konprenitzen dira Hauseren zalantzak).

Nolanahi ere, Gabriel Aresti inguratzen duten kondizionamendu soziologikoek bakarrik, adibidez, ez dute Arestiren poesia aski esplikatzen: Arestiren poesia ez bait dute kondizio horiek egin, eta bai Arestik berak, eta Arestik bakarrik, Arestiren moduko baldintzetan bizi den jende asko egon arren.